Leírás
Garas Dezső színpadon és filmvásznon játszott szerepeit, alakját, hangját, mozdulatait nem nehéz felidézni. Azt azonban, hogy ki volt valójában Garas Dezső, aki (1934. december 9-én született és 2011. december 30-án hunyt el), már jóval kevesebben tudnák felsorolni.
Részben ezt a hiányosságot kívánja pótolni ez a kötet, amelyben a szerzők „négy felvonásban” próbálják bemutatni Garas Dezső titkait.
Molnár Gál Péter az iskolaévektől kezdve tekinti át színházi pályáját, szerepről szerepre haladva, minden színházba követve a művészt, nem feledkezve meg szabadúszói alakításairól és rendezéseiről sem.
Nem bonyolódik kritikai fejtegetésekbe, hanem szubjektív krónikásként emlékezik meg mindenről, időnként széljegyzetekkel tarkítva mondanivalóját.
Kőháti Zsolt hasonló elv alapján sorolja fel azt a rengeteg filmet, amiben Garas Dezső játszott. A szerkezet hasonló, azonban van némi eltérés, mert téma szerint csoportosítja a szerepeket.
Ezek közül a foci és a bohóc talán a legérdekesebbek (és legismertebbek).
A kötet igazi különlegessége (a szerk. véleménye szerint) Albert Györgyi interjúja az idős színésszel, aki nem csupán színészi hivatásáról és a színészet helyzetéről beszél, hanem érintőlegesen a magánéletéről, és általában mindenről, ami a kérdések kapcsán eszébe jut.
Marschall Évának jutott talán a leghálásabb feladat: összegyűjteni a kortársak véleményét, majd szépen sorba rendezve közreadni.
Eredetileg ez a tartalom jelent meg a könyvben, ám a bővített újrakiadásban szerepel még két interjú is a színésznagysággal, melyekben ő maga összegzi az életútját.
Amikor elkezdtem olvasni a könyvet, még úgy hittem, „ismerem” Garas Dezsőt, hiszen jó pár filmben láttam, és volt szerencsém színpadon is látni.
Ahogy fogytak a lapok, úgy vált egyre nyilvánvalóbbá tudásom felszínes mivolta. Szerencsére mire eljutottam az utolsó oldalig mindez megváltozott: meggyőződésem, hogy Garas Dezső méltán került a nemzet színészei közé. (2011. december 30-án bekövetkezett haláláig játszott a Nemzeti Színházban - a szerk.) Galgóczi Tamás - 2012. február 6. Forrás: ekultura.hu
Részlet a könyvből:
Marschall: Sokan hiszik, a külseje predesztinálja arra, hogy jó vicceket mondjon, holott a kabaré nem vicc.
Farkasházy: Sose hallottam tőle viccet; a külleméről pedig azt mondta, ha Hollywoodban ismernék, minden filmben szerepelhetne.
Igaz, csak villanásnyit, hiszen nem tud jól angolul, ám a producerek ilyen karakteres arcot nem szívesen hagynak ki egy produkcióból sem. Ezekből a kurta szerepekből viszont fényűzően élhetne.
Ekkor elfacsarodott a szívem. Már korábban is sokszor gondolkodtam azon, hogy ez a nagy generáció, Darvas, Latinovits, Garas, Kállai, és még jó néhányan, micsoda világkarriert csinálhattak volna, ha gyermekkorukban vagy a későbbiekben nem a szocializmus politikai gazdaságtanát okítják nekik a Főiskolán, hanem angol nyelvet és irodalmat.
Ez egy elvetélt generáció, hiszen óriási színészeink voltak-vannak.
Marschall: A Rádióban Garas már dolgozott, mielőtt maga odakerült volna. Ismerek lényegesen korábbi felvételeit is. Maga találta meg, vagy kézen fekvő volt, hogy dolgozzon vele.
Farkasházy: A kapcsolatunk eléggé feszélyezett volt, mert lehet, hogy ő a barátjaként gondolt rám, de én nem mertem ezt a titulust használni vele szemben.
Harminc éves koromban kezdőként kerültem a szakmába, és az akkori nagy színészeket a mai napig képtelen vagyok kollégának tekinteni.
Ez épp olyan, mint az iskolában a felsősök. Hozzájuk soha nem nővünk fel. Amikor például együtt kezdtem dolgozni Ruttkaival, Latinovitssal, Darvassal, Várkonyival, Bástival, Sinkovitssal vagy Garassal, akkor nagyon nehezen indult a beszélgetés.
Nem csoda, hiszen akkor már vagy húsz éve csodáltam Garast a Liliomfyban, nem tudom, hányszor láttam a Vonó Ignácban a Madáchban, és mennyiszer játszottam le videón a Mocorgót.
Az én tesze-toszaságom természetesen őt is feszélyezte és zavarta, hogy mindig kicsit filozofikus anyagokat kap tőlem. Tudta, hogy ő a nagy bölény, ezért mindig vele mondtattuk el a fajsúlyosabb anyagokat, holott röhögtetni, bohóckodni jött a kabaréba.
Lelkesen érkezett a szerkesztőségi szobánkba, majd beleolvasott a szövegébe és elfancsalodott. Na, megint valami gondolatgazdag – mondta.
Én kevés emberre írtam, de rá évekig. Kállai Ferivel volt egy kettősük, egy ilyen „jónapot, jónapot” – beszélgetés.
Gyerekkoromból emlékszem egy ostoba szóviccre: Jónapot-jónapot, kérek egy Hírlapot. Elfogyott! Elfogyott? Elfogyott! Jó napot! Jó napot!
Ez a blődli lecsupaszítva, roppant kevés szóval fogalmazva mondott el fontos dolgokat, történelmünk később különösen fontossá vált éveiről.
Talán csak ezek az anyagok maradnak fenn tőlem, főként a két kiváló művész miatt, másfelöl, ezek nem annyira napi aktualitások.
Sajnos, én többnyire a mának írok, ezért feltehetően az lesz a sorsom, mint némely napilapnak, amely az illemhelyen végzi.
Marschall: Garas talán mindig is vágyott egy klasszikus kabarészerep eljátszására, de ez sajnos nem adatott meg neki.
Kapcsolódó könyvek: Szerelmem, Albert Györgyi Latinovits Koltay Róbert - Pogány Judit
Paraméterek
Magyar alcím | A magányos szerepjátszó |
Kategória | Portré, visszaemlékezés |
Oldalszám | 355 |
Fekete-fehér fotók száma | 80 |
Színes fotók száma | 32 |
Könyv kötése | keménytáblás |
Könyv szélessége | 155 mm |
Könyv magassága | 225 mm |
Könyv súlya | 705 gramm |
Áfa | 5% |
Bizományos értékesítés | Van |
ISBN/ISSN | 9786155129698 |