Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü
hu
Ár:
2.995 Ft
2.396 Ft
Kedvezmény: 20%
Menny.:db

Motor GP Sztorik 2013-2014 - Baráz Miklós, Földy Attila

Ár:
2.995 Ft
2.396 Ft
Kedvezmény: 20%
Menny.:db
A Motor GP Sztorik 2013-és 2014-ben is bőven adtak beszédtémát. A szakértők az egyik legkiegyenlítettebb szezonról beszélnek.
Szállítási díj: 1.500 Ft
Átlagos értékelés: Nem értékelt

Leírás

A királykategóriában újra összeállt a Yamahában a Jorge Lorenzo, Valentino Rossi páros, a Hondánál Dani Pedrosa és Marc Márquez vív küzdelmeket. Bemutatkozik az új texasi pálya, Austinnal együtt már három amerikai helyszínen köröznek a világ legjobb motorversenyzői, Laguna Secában és Indianapolisban ugyanis változatlanul van verseny. Ebből a könyvből ismét megtudhatjuk a miérteket a két kerékenszáguldás hazai szerelmesei.   Részlet a könyvből:   10. FUTAM – INDIANAPOLIS, USA 2013. AUGUSZTUS 18.   Spanyol sikerek Amerikában…   A világbajnokság két kisebb géposztálya több, mint egy hónapja nem ült motoron nagydíjon, egészen pontosan július 24.-én Sachsenrigen intették le utoljára Pol Espergaróékat és Luis Salomékat. A királykategória futott még egy versenyt Laguna Secában. Igazán nagy változások azonban nem történtek a „kicsiknél”, míg a GP-ben hír értékű volt, hogy Cal Crutchlow elszerzôdött a Ducatihoz. Indianapolis fô épülete után Brickyard-ként is emlegetett pályán 1909-ben rendeztek elôször futamot, és az azóta eltelt több mint egy évszázad alatt temérdek jobbnál jobb, érdekesebbnél érdekesebb futamot láthattunk az egykori téglából épült – azóta persze aszfalt burkolatot kapott – 4216 méter hosszú pályán. A MotoGP 2008 óta rajtol el a monstre „stadionban”, amelynek lelátói olykor üresnek tűnnek, noha a GP helyszíneinek öt leglátogatottabb helyszínei közé tartozik. Csak hát a méretek… A pálya vonalvezetése a legkevésbé sem bonyolult, ugyanakkor a 872 méter rajt- és célegyenes igazi bátorságpróba. Fôként a végén található jobb derékszög miatt… Nagyon sok múlik a fékeken, a helyesen megválasztott fékpontokon, no és persze az áttételezés kompromisszumán. Egy évvel korábban spanyol népünnepély volt a verseny, hiszen mindhárom géposztályt spanyol motoros nyerte – Luis Salom, Marc Marquez és Dani Pedrosa –, és a vb állását tekintve könnyen elképzelhetô volt, hogy ismét az ibériai félsziget himnusza csendül majd fel a futamok után az extra nagy ünnepi dobogón.   Marad a naptárban A kés élén táncol az amerikai pályák rendezési joga, noha Laguna Secának és Indianapolisnak is 2014 végéig van szerzôdése a Dornával. A vb promótere ugyan sokat tanult Bernie Ecclestonetól, azaz igyekszik – a borsos, több millió eurós licencdíj ellenére – mindenkit bizonytalanságban tartani. Annak ellenére is, hogy a spanyol Dornát rengeteg támadás éri a négy spanyol vb futam miatt. Magyarán: új helyszínek – állítólagos – érkezésével zsarolják a régieket. Így vagy úgy: hiába lebegtette a Dorna, hogy Indianapolis kiesik a 2014. évi naptárból, most mégis marad. Annak ellenére is, hogy a pálya erôsen kifogásolható minôségét viszont a versenyzôk kritizálják… A naptárt illetôen hasonló helyzetben van a kultikus Laguna Seca, egyedül a tíz éves szerzôdést kötött austini pálya érezheti magát biztonságban.   Cal Crutchlow: Szeretem a színét! Az egy hónapos nyári szünet slágertémája volt, hogy Cal Crutchlow elhagyja a Tech3 csapatát – imígyen a Yamaha nagy családját – és a Ducatihoz igazol. – Laguna Seca után Amerikában maradtunk, pihentünk egy hetet. Teljesen kikapcsoltam… Ezután hoztuk nyilvánosságra az átigazolást! A mai modern világban az nem okoz gondot! Úgy értem, hogy Európában, vagy a világ túlsó felén jelentjük-e be. – mondta Cal Crutchlow, aki így beszélt egy bizonyos telefonhívásról: – Nagyon nehéz volt Herve Poncharallal, a Tech3 managerével közölnöm a döntésemet. A hír már jó ideje a levegôben lógott, mivel semmi jóval sem kecsegtettek a Yamahánál. Én gyári motort szerettem volna, és az azzal járó extra támogatást. Érzek magamban annyi erôt, hogy sikerre vigyek egy ilyen masinát. A Yamaha azonban nem támogatta a tervemet, azt mondták Jorge Lorenzo és Valentino Rossi helye még 2015-ben is bombabiztos. Lépéskényszerbe kerültem. Nehéz döntés volt… Sokat kaptam a Tech3-tól, igaz, sokat is adtam. Egymásra találtunk… Kicsit fáj az elválás, de meg kellett tennem… Érdekesség, hogy Cal Crutchlowot minden a Yamahához kötötte eddig. A három hangvilla csapatával versenyzett már a Super- Sportban és Superbike-ban is, illetve három évet „húzott le” a MotoGP-ben is ezzel a márkával. Persze faggatták az esélyekrôl is, és a brit motoros nem udvariaskodott. – A Ducati nehéznek tűnik Andrea Dovizioso számára! Ô remek versenyzô, három motort is vezetett eddig a GP-ben, de a Ducati sok neki, túl bonyolult. Én már most kívülrôl is látok olyan dolgokat, amit másként csinálok majd. – Nicky Hayden remek csapattárs volt, de közösen a csapattal úgy döntöttek: váltanak. Örülök Cal Crutchlow érkezésének, remélhetôleg képes lesz valamit hozzátenni a motor fejlesztéséhez. – nyilatkozott diplomatikusan a 2004. évi 125 köbcentiméteres géposztály világbajnoka, Andrea Dovizioso. – Minden attól függ, mennyit javul a Ducati! Ha megtalálják a jó irányt, akkor fejlôdhetnek. Láthatjuk mindannyian: szükséged van egy jó motorra ahhoz, hogy eredményes légy! – utalt arra a távozó Nicky Hayden, hogy Valentino Rossi a ducatis évek szenvedése után már futamot is nyert a Yamahával. A Ducati Casey Stoner távozása után mindössze egy (! A szerzô) gyôzelmet szerzett, az ausztrál világbajnok teljesítményét leszámítva pedig 2007-nél állt meg az emlékezés mutatója, amikor is Loris Capirossi vitte gyôzelemre a Ducatit!   Moto3 Spanyol belügy… Alex Rins még a szezon elején – Austinban – indulhatott az élrôl, majd a szezon közepén újra. Kétszer is… A Német Nagydíj után Indianapolisban. A kérdés csak az volt: itt az új trónkövetelô? Annál is inkább, mert a listavezetô Luis Salom nem került az elsô négybe… Maverick Vińales pedig – noha korábban vezette az összetett pontversenyt –, egyre csak vesztett a jelentôségébôl… Alex Rins jól rajtolt, de a hosszú célegyenes végén a füvön kötött ki, így az ausztrál Jack Miller vette át a vezetést, és a levegôben lógott a meglepetés… A levegô csak másfél körön át volt helytálló, mert az ausztrál motoros késôbb a levegôben úszva hagyta el a pályát. Késôbb pedig kulcscsonttörést diagnosztizáltak nála. Sajnos… Ezután pedig szigorú spanyol belüggyé vált a dobogós helyek sorsa… Ezt persze már megszokhattuk, hiszen visszatekintve öt nagydíjat, csak spanyol motorosok álltak a dobogón. Indianapolisban Alex Rins, Maverick Vińales és Alex Marquez csatázott az elsô helyért. Arthur Sissis igyekezett tapadni a bolyra, ôt pedig Jonas Folger követte: ettôl nézett ki úgy a nagydíj – az ausztrál és a német motorostól –, mintha világbajnokság lenne, nem pedig egy meglehetôsen gyors spanyol bajnoki kihelyezett erôpróba. Tíz körrel a leintés elôtt Maverick Vińales „nagyot mentett”: a megbicsakló KTM-et ugyan visszatornázta az aszfaltra, de ezzel a dobogó harmadik fokára kvalifikálta magát. A négy nagydíj óta listavezetô Luis Salom idôközben Jonas Folgerrel birkózott, hogy mentse a még menthetôt. Már ami az összetett pontversenyt illette… Az mindenesetre már ekkor látszott: Luis Salom nem tud felérni a dobogóra… Négy körrel a vége elôtt Efren Vazquez motorja füstölt el látványosan, amit óriási ovációval jutalmazott a GP küzdelmére váró közönség. Az „ezer fejű cézár”, amúgy – a magas C-n sikoltozó műsorvezetô jóvoltából és segítségével – egészen extázisba jött, hiszen az utolsó kör a Moto3 klasszikus forgatókönyve alapján zajlott. Csakhogy ezt arrafelé nem ismerik, így abszolút újdonságnak hatott… Azaz kerék a keréken, könyök a könyök, - térd a térd mellett fordult a vezetô spanyol hármas az utolsó fél körben, és ezúttal is Alex Rins elôtt vágódott le a kockás zászló, aki 0,177 másodperccel elôzte meg Alex Marquezt. Maverick Vińales hátránya pedig 1,076 volt, ám ô így is – még – megtartotta az összetett második helyét a futamgyôztes elôtt. A listavezetô Luis Salom az ötödik helyre érkezett és aggasztó volt a 9,261 másodperces hátránya.   A dobogósok mondták:   Alex Rins: – Hihetetlenül boldog vagyok! Úgy kezdtem a szezon második felét, ahogyan az elsôt zártam, gyôzelemmel. Hiszek benne, hogy még simán megszerezhetô a világbajnoki cím. Persze csak akkor, ha ilyen jó motorom lesz, és képes leszek ilyen harcosan motorozni. Nem is értem, miért sodródtam le a fűre az elsô kanyarban. Ezt alaposan ki kell elemeznünk! Alex Marquez: – Már kétszer is voltam negyedik – Katarban és Montmelóban –, de most elôször állhattam fel a dobogóra. Nagyszerű ér- zés… Öröm volt látni a tesómat, aki lelkesen integetett a dobogó elôtt. Jó verseny volt, nem kockáztattam. Egy-két helyen még gyorsulhattam volna és akkor… De a ha-val kezdôdô mondatoknak nincs értelme… Maverick Vińales: – Egyik szemem sír, a másik pedig nevet. Örülök a dobogónak – eddig minden futamon felállhattam a pódiumra –, de Alex Rins elôttem végzett, így plusz pontokat szerzett az összetettben. Ugyanakkor Luis Salomot pedig mögöttem intették le. Jó verseny volt, készüljünk a Cseh Nagydíjra, amelyen 2012-ben az elsô rajtkockából indulhattam.   Moto2 Ez ám a meglepetés! Scot Reddig listavezetôhöz méltó módon az 1-es rajtkockából indulhatott, még akkor is, ha csak néhány századdal tudta megelôzni az idômérôn Pol Expergarót. A start a brit motorosé volt és jókora meglepetésre Takaaki Nakagami – aki eddig olyan túl sok vizet nem zavart a világbajnokságon –, simán megelôzte Pol Espergarót. A hatodik kör végéig szinte együtt volt a mezôny és a harmadik helyen motorozó spanyol versenyzô képtelen volt lerázni Nicolas Terolt, Esteve Rabatot, Jordi Torrest és Dominique Aagertert! Aztán – szokás szerint – a hátrafelé figyelés „meghozta” a gyümölcsét Takaaki Nakagami kiépített egy durván két másodperces elônyt az ôt üldözôkkel szemben, majd átvette a vezetést is. Szenzációs gyôzelem lett volna… Idôközben Scott Redding és Pol Espergaro egymással csatázott, hol a brit, hol a spanyol motoros elôzött. Pol Espergaro célja nyilvánvalóan az volt, hogy maga mögött tartsa Scott Reddinget, így koptatva az összetett pontverseny különbségét. Ezt persze tudta a brit motoros is – hát hogyne tudta volna? Tíz körrel a leintés elôtt az élen száguldó Takaaki Nakagami hibázott és Pol Espergaro körönként két tized másodpercet hozott rajta. A japán motoros azonban mind a fizikai, mind a lelki egyensúlyát visszanyerte, de eközben Esteve Rabat megelôzte Scott Reddinget, jó szolgálatot téve Pol Espergarónak, aki hirtelen elveszítette a ritmust. Az utolsó három kör csak és kizárólag Esteve Rabatról szólt, aki – ha már egyszer lúd, legyen kövér alapon – Takaaki Nakagamit támadta. Szinte mindenki az elsô két helyen motorozóval foglalkozott, miközben Scott Redding megszerezte a harmadik helyet Pol Espergaróval szemben. Ez a vb végkimenetele szempontjából volt fontos! Két körrel a leintés elôtt pedig Esteve Rabat „robbantott”. Remek elôzéssel vette át a vezetést, de Takaaki Nakagami ahol csak lehetett, beszúrt… Mondhatni sokat kockáztatott, de egy-egy ilyen sikertelen akció mindig vissza is vetette egyben. A végén Esteve Rabat megismételte a Jerezben aratott sikerét és nagyon sokat tett azért, hogy a végelszámolásnál, az év végén dobogós legyen. A Moto2 mezôny érdekessége volt, hogy a Német Nagydíj gyôztese Jordi Torres „csak” a tízedik lett, 10,246 másodperces hátránnyal.     A dobogósok mondták: Esteve Rabat: – Ezt a formát kellene állandósítani! A Holland TT-én az ötödik voltam, Montmelóban a második, de néha csak a fogcsikorgató küzdelem marad néhány pontért. Ezúttal beosztottam a gumikat a meglehetôsen rossz aszfalton és a vártnál könnyebben elôztem meg a tabella élén állókat. Remek motort kaptam a csapattól, a Tuenti HP 40-tôl. Sikerült Takaaki Nakagami támadásait is visszavernem, remek utunk lesz Európa felé.   Takaaki Nakagami: – Meg kell vizsgálnunk, hogy miért vesztettem el az elsô helyet, ami nyilvánvalóan áttörés lehetett volna a karrieremben. Nem éreztem úgy, hogy meg kell hajolnom Esteve Rabat elôtt, aztán mégis. Csak közhelyeket tudok mondani, ilyen a motorsport…?! Persze sose legyen rosszabb egy második helynél… Az összetettben a hetedik vagyok, látok lehetôséget a javulásra.   Scott Reedding: – Néha a semmibôl elôkerülnek ilyen kiváló versenyzôk, mint Takaaki Nakagami. A múltkor pedig ott volt Jordi Torres! Ezért is remek dolog a Moto2! Fair, de óriási csatát vívtam Pol Espergaroval, aki mindent megtett, hogy a harmadik legyen. Ezúttal növeltem az elônyömet az összetettben. Brnóban 2012-ben nem sok pontot szereztem, a bajnokság hátralévô részében a folyamatos pontszerzést kell szem elôtt tartani!   MotoGP Marc Marquez: Egyre közelebb a vb-cím! Harminc GP futam telt el azóta, hogy amerikai motoros gyôzött volna a legjobbak között… Nevezetesen Ben Spies végzett az elsô helyen Assenben, 2010 májusában. Erre ezúttal is kevés volt az esély, mert a vb „második félidejének” – kilenc nagydíjának – elsô versenyén három spanyol motoros állhatott fel az elsô vonalra. Jelesül Marc Marquez, Jorge Lorenzo és Dani Pedrosa. Ráadásul a mezôny egyetlen hazai versenyzôje, Nicky Hayden a második sor végére szorult 1,184 másodperces leggyorsabb kör hátránnyal, ezért aligha volt várható, hogy megtörik a „hagyomány”. Marc Marquez nyert Austinban és gyôzött Laguna Secában is, így okkal-joggal várta mindenki, hogy a motorsport legnagyobb bravúrjára készülô – értsd három géposztály három világbajnoki cím – spanyol motoros az elsô rajtkockából indulva fölényes gyôzelmet arat. Jorge Lorenzót azonban egyáltalán nem érdekelte a hazai közönség elvárása, mert egy sokkal jobb rajttal elhúzott Marc Marqueztôl, de Dani Pedrosától is. Sôt, az utóbbi versenyzô egy rutinos helyezkedéssel még fiatalabb honfitársát is megelôzte… A hármas élbolyt – ahol nagyon figyelték egymást a versenyzôk –, az átigazolási cirkusz utóhullámaitól még mindig a figyelem középpontjában álló Cal Crutchlow és Alvaro Bautista követte. Valentino Rossi csak ezután következett. Az pedig igazából már nem is volt hír, hogy a Ducatik versenyzôi csak a CRT motorok elôtt haladtak. Alvaro Bautista számos alkalommal bizonyította: remek motoros – világbajnok –, de az, hogy a Gresini Honda bôven Nicky Hayden és Andrea Dovizioso elôtt volt, az azért súlyos… Furcsa volt a két régebbi sztár, Dani Pedrosa és Jorge Lorenzo helyzete, hiszen egy olyan újonctól kellett tartaniuk, aki elsô éves volt a királykategóriában. Marc Marquez pedig igazolta a „félelmüket”… Remekbe szabott elôzéssel fékezte ki elôször Dani Pedrosát, majd nem sokkal késôbb a világbajnoki címvédôt, Jorge Lorenzót is és hét kör alatt másfél másodperces elônyt épített fel, amit késôbb tovább növelt. Ebbôl a szempontból késôbb szerencséje is volt, mert a két világsztár ádáz harcot kezdett a második helyért, ezzel pedig szinte „elengedték” Marc Marquezt, aki hamarosan három másodpercre növelte elônyét… Az utolsó két körben Dani Pedrosa sokkal meggyôzôbb volt, mint Jorge Lorenzo és így csaknem két másodperces elônnyel biztosította be a Honda újabb – a 2013. évi szezonban a harmadik – kettôs gyôzelmét. A sikert – legalábbis a pálya aszfaltján – jócskán elhomályosított Valentino Rossi szárnyalása… Az olasz világbajnok a kilencedik helyrôl indulva szinte a semmibôl, mondhatni elôzési szituációk nélkül „lépte le” a fiatalokat, így a korábban a gyári csapatban a helyére pályázó Cal Crutchlowot, Alvaro Bautistát és Stefan Bradlt. Marc Marquez újabb elsô helyével az Észak-amerikai futamok mestere lett – mindhárom helyszínben gyôzött – és tovább növelte elônyét az összetettben, immár 21 pontra. A pontversenyben a Német Nagydíj után vette át a vezetést a sérült Dani Pedrosától és könnyen lehet, hogy a 2010. évi 125 köbcentiméteres géposztály – és 2012. évi Moto2-es kategória világbajnoki címe után –, közte egy vb ezüstérem a Moto2-ben –, a királykategóriában is gyôzni fog. Ez ám a megsüvegelendô teljesítmény…!   A dobogósok mondták:   Marc Marquez: – Nagyon örülök az újabb 25 pontnak! Azt mindenki tudta – én is –. hogy ez a nagydíj jó lehetôség lesz arra, hogy növeljem az elônyömet az összetettben. Nehéz megmagyarázni, de most éreztem magam a legjobban, mióta a GP mezônyébe kerültem. A rajt úgy alakult, ahogyan alakult és azután döntöttem el, maradok a harmadik helyen, látótávolságban. Láttam, hogy Dani Pedrosa és Jorge Lorenzo is abban mesterkedik, hogy elônyre tegyenek szert. Ez viszont sokat „kivett” a gumikból. Amikor könnyebb lett a tank, támadásba lendültem. Átvettem a vezetést és néha szándékosan meg is csúsztattam a motort. Egy kicsit a közönségnek is motoroztam. Brno következik, ami egy teljesen más jellegű pálya, ott – véleményem szerint – Jorge Lorenzo lesz a leggyorsabb. Nekem az a feladatom, hogy ezt a 21 pontos elônyt a lehetô legokosabban osszam be.   Dani Pedrosa: – Mindent kiadtam magamból! Az elmúlt hetekben a sérülésem miatt alig edzettem, mindössze csak bicikliztem. Komoly esélyem volt a gyôzelemre, de aztán elveszítettem a közvetlen kapcsolatot a Hondával. Nagyon nehéz volt úgy befordulni a motoron, hogy minden apró rezdülésre reagálni tudjak. Az utolsó körökben minden tartalék energiámat felhasználtam, így szereztem meg a második helyet. Azt gondolom, ezután a verseny után sokkal erôsebb lettem.   Jorge Lorenzo: – Jól rajtoltam, ami persze nem a véletlen műve! Vezettem is, de a sérülésem bizony hátráltatott. Erre majd azt mondják: kifogásokat keresek. Nem, ez az igazság… Volt egy tervem: „meglépek” Dani Pedrosa elôl, és akkor a két Hondás presztizscsatát vív majd. Sajnos Dani Pedrosa gyengének bizonyult a sérülése után… Ha valaki, akkor én ezt nagyon is megértem. Ezek az emberi dolgok. Ugyanakkor szerintem a Honda műszakilag elôttünk jár. Legalábbis ezen a pályán ezt szűrtem le. Brno egy új lehetôség, ott általában jók vagyunk, bár 2013-ban 0,187 másodperccel Dani Pedrosa megelôzött. Most majd meglátjuk, hogy mennyit gyógyult a sérülésünk, és mentálisan ki az erôsebb. És akkor még nem beszéltem Marc Marquezrôl…

Paraméterek

Kategória Sport, F-1, Motor
Oldalszám 592
Könyv kötése puhakötéses
Könyv szélessége 155 mm
Könyv magassága 225 mm
Könyv súlya 676 gramm
Áfa 5%
ISBN/ISSN 9772060826135

Vélemények

Erről a termékről még nem érkezett vélemény.
Írja meg véleményét!